Zawieszenie przedawnienia zobowiązania podatkowego w przypadku nadpłaty podatku

Zgodnie z art. 70 § 6 pkt. 2 ordynacji podatkowej „Bieg terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu, z dniem  wniesienia skargi do sądu administracyjnego na decyzję dotyczącą tego zobowiązania”. Administracja skarbowa stoi jednak na stanowisku, że przepis ten nie dotyczy postępowań o nadpłatę, ale ma znaczenie przy zaległościach podatkowych.

W niedawnym wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygnatura: II FSK 2439/20) sąd jednoznacznie stanął po stronie podatników i uznał, że fiskus nie ma racji. Niedawno ukazało się pisemne uzasadnienie tego orzeczenia. Wynika z niego, że „Zawieszenie biegu terminu przedawnienia, o którym stanowi art. 70 § 6 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U z 2018 r. poz. 800 ze zm.) może nastąpić także w przypadku wniesienia skargi do sądu administracyjnego na decyzję odmawiającą lub stwierdzającą istnienie nadpłaty za dany okres rozliczeniowy w podatku dochodowym od osób pranych, gdyż jest to decyzja dotyczącą zobowiązania podatkowego”.

Sprawa dotyczyła zwrotu nadpłaty podatku dochodowego od osób prawnych za 2011 r. W ocenie organu podatkowego, w stosunku do zobowiązania za ww. okres nie wystąpiły zdarzenia powodujące przerwanie lub zawieszenie biegu terminu przedawnienia zobowiązania z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych za 2011 r. i zobowiązanie uległo przedawnieniu z dniem 31 grudnia 2017 r. Termin do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty upłynął z dniem 31 grudnia 2017 r.

Jednakże 13 października 2017 r. Spółka wniosła skargę do WSA na decyzję Dyrektora Izby skarbowej w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku dochodowym od osób prawnych za 2011 r. W ocenie Spółki bieg terminu przedawnienia uległ zawieszeniu z dniem wniesienia przez spółkę skargi do WSA na ww. decyzję.

W rozstrzygnięciu NSA stwierdził, że sprawa mająca za przedmiot rozstrzygnięcia istnienie nadpłaty odnosi się, ma związek, czyli inaczej mówiąc dotyczy zobowiązania podatkowego. Nie można zatem ograniczać na gruncie art. 70 § 6 pkt 2 OrdPU związku decyzji ze zobowiązaniem wyłącznie do decyzji określającej lub ustalającej (tzw. decyzji wymiarowych). NSA zwrócił również uwagę, że ustawodawca  z dniem 1 stycznia 2016 r. dodał  do art. 75 nowy § 4. Zgodnie z tym przepisem „w decyzji stwierdzającej nadpłatę organ podatkowy określa wysokość zobowiązania podatkowego w prawidłowej wysokości w takim zakresie, w jakim powstanie nadpłaty jest związane ze zmianą wysokości zobowiązania podatkowego. W zakresie, w jakim wniosek jest niezasadny, organ odmawia stwierdzenia nadpłaty”. Zapis ten potwierdza zatem nierozerwalny związek sprawy o stwierdzenie nadpłaty z określeniem zobowiązania podatkowego w prawidłowej wysokości.

Wyrok jest prawomocny. Argumenty przedstawiona w uzasadnieniu wyroku NSA powinny ograniczyć jakiekolwiek przyszłe wątpliwości i spory, dotyczące skuteczności zawieszenia biegu terminu przedawnienia związanego ze złożeniem skargi na decyzje w przedmiocie stwierdzenia nadpłaty.